Få strategisk værdi ud af Folkemødet

4 tips til at få værdi ud af Folkemødet

Er du og din organisation skarpe på, hvad I gerne vil have ud af Folkemødet i år? Måske skal I mest bare over at være synlige – uden at I helt har gjort jer klart, hvad målet er? I så fald er I bestemt ikke alene.

Mange bruger ressourcer på at planlægge spektakulære events og drage afsted med en hel delegation, leje telt og hyre moderator – uden helt at være afklarede omkring, hvad de egentlig vil med det. Tro mig, jeg har selv prøvet det, da jeg var på Folkemødet det første par gange. Og resultatet blev derefter: Præget af tilfældigheder og svært at bygge videre på bagefter.

Men I kan stadig nå at gøre en hel del for, at det bliver anderledes – allerede i år. Hvis I tager et strategisk udgangspunkt i planlægningen, har I gode chancer for at komme hjem med et brugbart udbytte. Her kommer fire gode råd til, hvad I skal tage stilling til her i planlægningsfasen:

1. Hav et relevant strategisk mål

Har I et formål med at være på Folkemødet, som egner sig til lige netop Folkemødet? Eller kunne I lige så godt opnå de resultater, I ønsker, på et andet tidspunkt af året?

Kampen om opmærksomheden er stor lige netop de fire dage i juni på Bornholm. Man skal have en VIRKELIG god historie for at komme på forsiden af avisen. Og den grundige og seriøse workshop med kerneinteressenter bliver måske mere grundig og seriøs en onsdag i november i København, hvor kolde fadøl og et utal af andre spændende debatter ikke trækker i jeres kerneinteressenter?

Det kan bestemt være relevant at være på Folkemødet, men fokusér på dét, som I lige netop kan på Folkemødet – og ikke på alle andre tidspunkter. Og tænk Folkemødet sammen med de aktiviteter, I har gang i derhjemme resten af året

2. Vælg aktiviteter, der passer til jeres mål

Man kan let falde i fælden med, at man skal lave noget, der er skævt, folkeligt og anderledes, så det kan vække opmærksomhed og trække publikum til. Men hvis jeres mål rent faktisk ikke er at profilere jer som nogen, der er skæve, folkelige og anderledes – så skal I måske gøre noget andet? Måske noget, der forekommer mere vindtørt midt i alt Folkemødets hurlumhej, men som er tro mod jer selv og efterlader det rette indtryk hos jeres interessenter?

Det kan sagtens være, at det kun er nogle ganske få, men helt vildt centrale interessenter, I er interesserede i at være i dialog med på en måde, som Folkemødet sætter en god ramme omkring. Så er det vigtigt at lave nogle aktiviteter, der er tro mod det dét mål. Det er jo strålende, at der kun kommer 20 til jeres arrangement, hvis det er de helt rigtige 20. Og så er det i øvrigt en god idé at sende personlige invitationer ud til dem på forhånd, så I har en rimelig chance for, at de prioriterer jeres event og dukker op.

3. Hvem kan I have fordel af at samarbejde med?

Det er en rigtig god ide at tænke i både strategiske og praktiske samarbejder. Ofte kører der stort set identiske debatter med samme tema og paneldeltagere simultant flere steder i løbet af Folkemødet. Så hvorfor ikke gå sammen med nogle af jeres interessenter, der er optagede af samme dagsorden som jer, og lave ét godt arrangement i fællesskab?

Fordelene er flere: I deles om det praktiske og det økonomiske, og I får muskler og volumen til at kunne lave et federe event. Desuden kan I se samarbejdet som et strategisk mål i sig selv. Hvis I samarbejder med nogle af jeres vigtige samarbejdspartnere om at stable et event på benene, så styrker I ikke bare jeres relation under selve Folkemødet. Det er et netværksarbejde, som står på i flere uger eller måneder forud for Folkemødet – og det er langt mere værd end en fadøl i Strandbaren på selve Folkemødet.

4. Keep it simple – Hav respekt for logstikken

Alle, der har været der, ved, at Folkemødet er et logistisk mareridt. Man kan hverken komme ind eller ud i bil, og parkering foregår på græsmarker flere kilometer fra centrum. Så tænk det igennem en ekstra gang, hvis I planlægger noget, som kræver meget udstyr. Det hele skal slæbes ind og ud, så hvor enkelt kan det egentlig gøres?

Spar også på de sædvanlige flyers og pjecer. Folk orker ikke at slæbe rundt på en masse papir. Tænk i stedet på at tilbyde noget, folk reelt har brug for: Solbriller, vandflasker, regnslag og varm kaffe. Det scorer flere point.

Brug for hjælp?

Det lyder alt sammen meget enkelt, men er det ikke altid i praksis. Så hvis du og din organisation har brug for hjælp til den strategiske afklaring, kommer jeg gerne ud og holder et oplæg, et sparringsmøde eller en workshop hos jer. Hvis I har brug for hjælp til den mere praktiske del af planlægningen, smøger jeg også gerne ærmerne op og hjælper med at tilrettelægge nogle gode aktiviteter, der – forhåbentlig – kan give værdi for jeres organisation.

Læs mere om, hvad jeg kan hjælpe jer med her: https://konowkommunikation.dk/folkemoede-2020-planlaegning-og-facilitering/

 

Kontakt

Ring og hør, hvordan jeg kan hjælpe dig og din organisation